آخرین بروز رسانی: 11ام اردیبهشت, 1402

مادر برد چیست؟

مادر برد چیست و عملکرد آن چگونه است؟ در این […]

مادر برد چیست و عملکرد آن چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم تا جواب سوال مادر برد چیست ؟ را بدهیم. یکی از مهمترین قسمت های یک رایانه مادر برد است. کار اصلی مادر برد کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر می باشد. خود پردازشگر با هیج کدام از ابزار آلات بیرونی ارتباط مستقیم ندارد و همان‌طور که از نامش پیداست تنها یک پردازنده‌است. مادربرد کامپیوتر تمام اجزای کامپیوتر را به یکدیگر مرتبط می کند. مادربرد به عنوان ستون فقرات در کامپیوتر عمل می کند به گونه ای که هرچیزی که داخل کیس کامپیوتر قرار دارد به نحوی به مادربرد همان کامپیوتر متصل می شود به این طریق است که تمامی اجزای کامپیوتر می‌توانند با هم مرتبط شوند این اجزا عبارتند از کارت گرافیک، کارت صدا، هارد درایو، درایو نوری، سی‌پی‌یو، رم، پورت‌های یو اس بی، منبع تغذیه و…. همچنین روی مادربرد قطعاتی مانند اسلات توسعه، جامپر، خازن، فن، هیت‌سینک و… نیز قرار دارد.

 

اهمیت مادر برد در رایانه

جهت ارتقاء یک کامپوتر لازم است تا حتما در انتخاب مادر برد آن دقت کافی را به خرج دهید چرا که عملکرد سیستم تا حد زیادی به انتخاب مادربرد آن مربوط است. قابلیت های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، جملگی به نوع مادربردی دارد که انتخاب می کنید. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، امروزه بر روی مادربردها انواع پورت ها و تراشه ها و کنترل های RAID وجود دارد که هر یک در زمان خاصی مورد استفاده هستند. در زمان ارتقاء سیستم و بدون نیاز به نصب امکانات جانبی دیگر این قطعه بسیار اهمیت پیدا می کند.

 

اجزای مختلف مادربرد

حال که متوجه شدیم مادر برد چیست ؟ به بررسی اجزای مختلف آن میپردازیم:

 

سوکت پردازنده اصلی

سوکت پردازنده در واقع محلی است که پردازنده در آن قرار دارد و تنها نقش آن ارتباط با مادربرد است منظور از پردازنده همان سی پی یو است که در واقع مهم ترین قطعه در اجزای سخت افزاری رایانه ها و انواع سیستم ها محسوب می شود. این تراشه‌ی کوچک و معمولا مربع‌شکل می باشد و روی برد اصلی دستگاه‌ یا همان مادربرد به همراه فن خنک کننده ای قرار می‌گیرد و با سایر سخت‌افزارها برای اجرای رایانه‌ی شما در تعامل می باشد.

 

پورت های ورودی و خروجی

پورت های ورودی و خروجی زیادی برای مادربرد ها در نظر گرفته شده است . مادربرد ها همواره تعداد زیاد از پورت های صدا و USB را دارا هستند؛ اما در نسل های قدیمی تر بخش های از این پورت ها مربوط به پورت های پرینتر و اسکنر بود که امروزه جای خود را به پورت های شبکه، صدا، USB تایپ C و حتی پورت‌های خروجی گرافیک و مینی USB داده اند.

 

بایوس مادربرد

بایوس مادربرد در واقع میتوان در بخش نرم افزاری یک دستگاه قرار داد . در واقع بایوس محلی است که اطلاعات برد اصلی رایانه بر روی تراشه آن جای می گیرد و قبل از روشن شدن اصلی سیستم و خواندن اطلاعات از هارد دیسک این بایوس است که اطلاعات مربوط به سخت افزار ها و قطعات نصب شده بر روی مادربرد را می خواهد و شناسایی می کند.

 

اسلات رم

اسلات رم در مادربرد برای پشتیبانی از رم های رایانه است . هر چقدر که میزان اسلات رم ها بیشتر باشد به معنای پشتیبانی رم های بیشتری است. اینگونه اسلات ها مانند سوکت ها دارای نسل های مختلفی است. هرچه که برد اصلی رایانه تعداد پورت های رم بیشتری را در خود داشته باشد می تواند رم های بیشتری را پاسخگو باشد. البته برای اینکه مقدار رم های بیشتری اضافه کنید باید به قدرت پردازنده خود نیز دقت نمایید. مادربرد های نسل فعلی می توانند تا 32 و یا در نوع پیشرفته تا 64 گیگابایت رم را پشتیبانی نمایند.

مادر برد چیست؟

 

اسلات PCI Express

اسلات PCI Express درواقع محل قرارگیری کارت های اضافی است که میتوان از معروفترین آنها به کارت گرافیک اشاره نمود. زمانی شما میتوانید از کارت گرافیک قدرتمند تری استفاده نمایید که در اسلات PCI Express از تکنولوژی بالاتری استفاده شده باشد. نسل به کار رفته در اسلات PCI Expressنسل 3 می باشد.

 

سفارش و خرید مادر برد

امیدواریم در این مقاله متوجه شده باشید که مادر برد چیست ؟ و چگونه کار میکند. برای مشاهده و خرید مادربرد به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سایت فروشگاهی اداری بازار مراجعه فرمایید. سایت فروشگاهی اداری بازارارائه انواع مادر برد  و دیگر لوازم جانبی کامپیوتر آماده است تا با فروش آنلاین محصولاتش از طریق این آدرس www.edaribazar.com شما را با خریدی آسان همراه باشد. همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین هدف وب‌سایت ما جلب اعتماد مشتری و رضایت او می‌باشد.

دسته‌بندی: مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه